دنیای آفرود سواری امروزه آن قدر مهیج و لذت بخش است که افراد زیادی به خصوص جوانان به آن علاقه مند شده اند. آفرود به خودروهایی گفته می شود که ویژگی های متفاوت از ماشین های سواری و شهری معمولی دارند و از آن ها می توان در مسیر های سخت جاده ای و گشت و گذار در طبیعت استفاده کرد به همین دلیل در حال حاضر این خودروها محبوبیت زیادی دارند. اما در مورد ماشین های آفرود و آفرود سواری در جاده ها و طبیعت یک سری تجهیزات آفرود وجود دارد که رانندگان باید برای استفاده بهتر و تجربه لذت بخش تر از آفرود باید آن ها را داشته باشند که در ادامه مهم ترین و جذاب ترین آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.
کانوپی خودرو های آفرود
اولین تجهیزاتی که هر راننده آفرودی باید آن را داشته باشد، کانوپی است. کانوپی که نوعی کابین عقب محسوب می شود در قسمت پشتی ماشین های آفرودی نصب شده که فضای کافی در اختیار رانندگان قرار می دهد. کانوپی در واقع نوعی صندوق عقب یا محفظه ای کوچک است که می تواند از جنس فایبرگلاس، فلز یا کامپوزیت ساخته شود و مقاومت زیادی دارد، طوری که در برابر شرایط آب و هوایی دوام می آورد.
کانوپی که به آن کابین عقب هم می گویند در ماشین های آفرودی و وانت های دو کابین نصب می شود که برای حمل بار و قرار دادن وسایل و لوازم آفرود کاربرد دارد، یعنی یک فضای کافی در اختیار رانندگان قرار می دهد تا بتوانند لوازم مورد نیاز به حمل و نقل، سفر و کمپین را جا به جا کنند بدون آن که در شرایط محیطی آسیب ببینند، چون که کانوپی ها سرپوشیده هستند و می توانند در برابر آب و هوای مختلف مانند بارش باران، برف و تابش شدید آفتاب مقاومت کنند. لازم به ذکر است که امروزه کانوپی های مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به نوع خودرو و جنس مواد اولیه آن ها طراحی می شوند که می توانید با توجه به مدل ماشین تان آن ها را تهیه کنید.
وینچ آفرود
آفرود سواری یک تجربه ناشناخته و جدید است که می تواند در مسیر های پر و پیچ و خم و جاده های سخت باشد به همین دلیل امکان دارد تا ماشین شما دچار مشکل شده و به هر دلیلی در جایی گیر کند. در این زمان رانندگان آفرود معمولا دچار استرس و نگرانی می شوند که اگر شما تجهیزات وینچ را داشته باشید جای هیچ نگرانی نیست. وینچ یکی از مهم ترین لوازم آفرودی محسوب می شود که برای بیرون کشیدن خودرو در جاهای سخت که گیر افتاده است به کار می رود. وینچ در واقع یک قرقره چرخان می باشد که با استفاده از یک موتور کار می کند، وینچ را می توان به سپر عقب یا جلو ماشین وصل کرد و آن را بیرون کشید. وینچ هم مانند کانوپی انواع مختلف در بازار دارد که می توانید آن ها را تهیه کنید. وینچ در واقع در زمان های اضطراری مانند شیب، گل و لای و شرایط بد آب و هوایی که آفرود گیر می کند به کار می رود. نحوه استفاده از این قطعه به این شکل است که بخشی از آن به درخت یا ماشین دیگر وصل شده و خودرو بیرون کشیده می شود. هر چقدر ظرفیت وینچ بیشتر و بزرگ تر باشد در زمان استفاده به خودرو آسیب کم تری وارد می شود.
سوپرلید
سوپرلید هم یکی دیگر از تجهیزات ضروری برای آفرودسوارانی است که لوازم زیادی دارند و می خواهند تجربه یک طبیعت گردی و سفر لذت بخش داشته باشند. سوپرلید که به آن فول باکس هم می گویند در واقع قطعه ای است که مانند یک صندوق عقب عمل می کند و می توان داخل آن لوازم مختلف را قرار داد. سوپرلید علاوه بر فراهم کردن فضای کافی برای قرارگیری لوازم به ماشین های آفرودی هم زیبایی و جذابیت می بخشد.
اگر شما جزء رانندگانی هستید که از ماشین های آفرود استفاده می کنید نصب و خرید سوپرلید یک سری مزایا برایتان به همراه دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی
- محافظت از تجهیزات
- وزن سبک
- امکان تفکیک بار به چندین بخش
- محافظت از لوازم در برابر شرایط آب و هوایی
جک هایلیفت
در کنار تجهیزات آفرود، جک هایلیفت از دیگر لوازم مهم و ضروری برای ماشین های آفرودی است که برای بلند کردن لوازم سنگین به کار می رود. جک هایلیفت مقاومت خیلی زیادی دارد و اگر ماشین شما در جاده گیر کند یا بخواهید لاستیک آن را عوض کنید از این جک باید استفاده کنید. جک هایلیفت می تواند ماشین شما را تا ارتفاع ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متر بلند کند و همین طور وزن و حجم زیادی دارد که به خوبی وزن آفرود را تحمل می کند.
اسنورکل آفرود
اگر به خودروهای آفرودی دقت کرده باشید لوله مشکی رنگی را روی آن دیده اید که وجود آن باعث می شود تا آفرود سالم کار کند که به لوله تنفس هم شهرت دارد. زمانی که آفرودها مجبورند از مسیر آبی بگذرند این لوله کمک کرده تا موتور به خوبی کار کند. لوله های تنفسی یا اسنورکل در اندازه و سایزهای مختلفی هستند و با توجه به نوع آفرود نصب می شوند.
مهم ترین ویژگی استفاده از اسنورکل این است که موتور به هوای تمیز دسترسی پیدا می کند و از ورود گرد و غبار به موتور جلوگیری می شود تا هوای کاملا یک دست به موتور برسد. اسنورکل باید مطابق با شرایط و مشخصات فنی آفرود نصب شود به عنوان مثال برای آفرود ۸ سیلندری باید اسنورکل مناسب آن را نصب کرد.
کیت های پنچر گیری
آفرود سواری یعنی رفتن به مسیر های سخت جاده ای که امکان تردد در آن ها با ماشین های سواری معمولی امکان پذیر نیست. اما این تجربه لذت بخش از سفر های پر ماجرا معمولا بدون مشکل نیست و لاستیک های آفرود را تحت تاثیر خودش قرار می دهد، همان طور که می دانید مهم ترین قطعه یک ماشین لاستیک آن است که بدون آن نمی تواند حرکت کند، پس اگر لاستیک پنجر شود، دست راننده بسته می ماند. کیت پنچر گیری در این زمان به کار می آید و یکی از مهم ترین تجهیزات آفرود است. کیت پنچرگیری معمولا شامل آچار، نخ پنچرگیر، نشانگر فشار باد، آلن، گریس و … می باشد که به شما برای پنچرگیری لاستیک کمک زیادی می کند تا اگر در جاده لاستیک شما دچار مشکل شد آن را برطرف نمایید.
گیج باد
در بخش قبلی در مورد اهمیت لاستیک ها و سلامت آن ها گفتیم، لاستیک اگر خراب شود تکان دادن آفرود می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد، یکی از موارد مهم در سلامت لاستیک، فشار آن است. تنظیم نبودن باد لاستیک می تواند یک سری مشکلات داشته باشد و در خودرو های آفرود به دلیل این که جاده پستی و بلندی های زیادی دارد، باد لاستیک زودتر تغییر می کند و نیاز به تنظیم دارد. از این رو آفرود سواران برای این که در زمان سفر و تردد میزان باد لاستیک خود را اندازه بگیرند باید گیج باد داشته باشند. گیج باد یک وسیله اندازه گیری است که می توان خیلی راحت درجه فشار را از روی آن خواند و همین طور قابلیت تخلیه باد لاستیک را نیز دارد.
مال بند
قلاب که در دنیای لوازم آفرود به آن شگل هم می گویند یکی از لوازم غیر جانبی اما پر کاربرد است. از قلاب برای وصل کردن تسمه به دو ماشین در زمان بکسل کردن استفاده می شود. قلاب به صورت متحرک و ثابت است که در بیشتر خودرو های آفرود می توان آن را نصب کرد. مال بند هم از جنس آهن و هم الیاف تولید می شود و باید مقاومت لازم را برای بکسل کردن داشته باشد. زمانی که خودروی آفرود نیاز داشته باشد تا به محل دیگر بکسل شده، قلاب بسیار کاربردی است، از این رو رانندگان آفرود باید آن را در بین تجهیزات خود داشته باشند.